Udtalelser fra private
“Oliver er en stor kapacitet på området, og forløbet har været virkelig godt. Især har jeg været glad for det grundige interview, der bragte nuancer frem, som jeg ikke selv ville have set, hvis jeg blot havde udfyldt spørgeskemaet på egen hånd. Under gennemgangen af min profil har jeg fået mange øjenåbnere og ideer til, hvordan jeg kan både skærme og stimulere de forskellige sanser efter behov.”
- Trine
"Vi oplevede som forældre, at vores datters forløb hos Oliver var præget af en høj grad af respekt for og anerkendelse af hende. At hun blev set som et helt menneske, og vi synes, at den færdige sanseprofil afspejler hende på en rammende, omfavnende og respektfuld måde. Sanseprofilen er blevet et vigtigt forståelsesværktøj for os, så vi fortsat kan understøtte hendes trivsel bedst muligt."
-Forældre til 5årig med sanseintegrationsudfordringer og øget stressniveau
"Jeg er ked af at vi ikke tidligere har fået den viden som Sanseprofilen lavet af Oliver har givet os. Den har været et vigtigt supplement til at forstå hvordan mit barn er påvirket af sin ADHD, og vi har fået en grundlæggende forståelse af hvorfor han agerer og reagerer som han gør.
Rapporten er meget grundig og detaljeret, og mange af anbefalingerne er lavpraktiske, nemme at gå til, og har en god effekt på min søn. Jeg oplever at han nu har legitime strategier til at søge de stimuli han har brug for, mens vi stadig hjælper ham med at skærme for stimuli der overstimulerer ham.
Skolen har haft svært ved at forstå og integrere tilgangen, hvilket Oliver har tilbudt at hjælpe med.
En klar anbefaling herfra."
-Mor til 10årig dreng nydiagnosticeret med ADHD
“Vores søn Oskar har Aspergers syndrom og har meget svært ved sociale interaktioner. Oliver har på meget kort tid fået skabt en god kontakt til Oskar og har lavet en meget grundig og tydelig sanseudredning i en åben og tillidsfuld dialog.
Efterfølgende har Oliver fulgt op på anbefalingerne i sanseudredningsrapporten og behandlet Oskar med trykmassage for at nedbringe stressniveauet og hjulpet med øvelser mod smerter i lænd og nakke.
Der er en meget fin sammenhæng mellem sanseudredning og handling fra Olivers side, som er meget værdifuld og en stor hjælp for Oskar. Det kan varmt anbefales.”
- Lone og Lars, forældre til Oskar på 20 år
“Vi har igennem forløbet med Oliver fået en fin og meget specifik beskrivelse af sansernes betydning for og indflydelse på hverdagen.
Øjenåbneren har her for os været, hvordan vi kan hjælpe med at skrue op eller ned i forhold til stimuli.
Oliver har givet os mange konkrete forslag til, hvordan vi med små ændringer/justeringer i hverdagen, som fx ny belysning kan skabe bedre balance.
Oliver har desuden en virkelig behagelig og anerkendende måde at kommunikere med os og vores søn på.
Tak for det.”
- Forældre til dreng på 16 år
“Min datter på 4 år havde store problemer i det daglige.
Hverdagen var præget af konflikter, store følelsesmæssige nedsmeltninger og min datter trak sig mere og mere væk fra de voksne i børnehaven, sine venner og vi havde svært ved at hjælpe hende, for vi vidste ikke hvor vi skulle sætte ind.
Det påvirkede hele vores familie, vores parforhold led under det enorme pres det er, når ens barn mistrives. Vi fik alle mulige “gode” råd fra familie, institution, og andre der syntes de havde noget klogt at sige.
Jeg nåede til et skræmmende punkt, hvor jeg troede der var noget galt med hende!
-derfor søgte jeg professionel hjælp. Set i bagklogskabens lys, skulle jeg have kontaktet Oliver meget før. Det kunne have sparet vores datter, og resten af familien for meget stress og pres.
Oliver vejledte os over telefonen, ca. halvanden times vejledning. Oliver spurgte grundigt og omsorgsfuldt spurgte ind til vores datter, hendes reaktionsmønstre, hendes udfordringer osv, herefter kunne han redegøre for, hvorfor hun reagerede som hun gjorde, og hvad vi HELT konkret skulle gøre.
Vi skrev alt ned, og fulgte Olivers råd og vejledning, og allerede en uge efter fik vi tilbagemeldinger fra børnehaven om, at vores datter havde fået mere overskud. Hun ville pludselig gerne afsted om morgenen, og vi hentede en glad og stolt pige, der kunne fortælle om hendes dag.
Ugerne gik, og nu i dag, har vi er barn der stortrives og som folder sig ud hver dag, og hun møder hver dag med åbne arme og gåpåmod.
Jeg føler helt oprigtigt, at den halvandens times vejledning ændrede hele kursen for vores datter. Så et kæmpe tak til Oliver, jeg kan på det varmeste anbefale ham.”
- Mor til pige på 4 år
Udtalelser fra professionelle
”Olivers spændende oplæg gjorde mig opmærksom på, hvor betydningsfuldt det er for tilrettelæggelsen af
den pædagogiske praksis, at der er fokus på børnenes og de unges sansebearbejdning”.
- Annette, psykolog.
“Som altid, når det er begrænset tid der er afsat, formår Oliver at servere det vigtigste og få det ned på jorden - gøre det konkret og forståeligt og med brug af fin visualisering.
Resultatet med dine mange detaljer gør sanseprofilen brugbar, og herved mærker man også den gode kombination af din professionalisme, personlighed og dit engagement for det enkelte menneske.
Tak for inspiration. Elsker dine visualiseringer :)”
-Signe, ergoterapeut
"Det giver så meget mening med de unge vi arbejder med, og det spiller godt sammen med vores øvrige teoretiske og metodiske grundlag. Jeg er helt utålmodig for at komme igang i praksis med at anvende den nye viden. -Tak for et fantastisk foredrag."
-Pernille, psykolog
”Oliver gjorde på en overskuelig måde klart på hvilken måde, at sanserne spiller sammen med børnenes og
de unges adfærd. Jeg blev opmærksom på, at det som jeg har set som en adfærdsproblematik, måske i
virkeligheden handlede om en udfordret sansebearbejdning, som vi pædagogisk skulle tilgå på en anden
måde”.
- Susanne, lærer.
"Det giver så meget mening med de unge vi arbejder med, og spiller godt sammen med vores øvrige teoretiske og metodiske grundlag. Jeg er helt utålmodig for at komme igang i praksis med at anvende den nye viden."
-Charlotte, lærer
”Jeg blev opmærksom på, at det er vigtigt at tage udgangspunkt i, at der nok er en
sanseintegrationsforstyrrelse, end at vente på at vi får øje på den”.
-Louise, pædagog.
“Kan kun anbefale Oliver Laage som er top professionel og meget sympatisk🙏🏾”
— Marianne, specialpædagog
“Har du brug for at blive klogere på kropsbevidsthed, stressreduktion og sansestimulation, kan jeg virkelig varmt anbefale Oliver Laage!”
— Christina, specialskolepædagog
“Vores §32 specialbørnehave har netop været på et 2-dages kursus om sanseintegration og udviklingsforstyrrelser med fysioterapeut Oliver Laage.
I bakspejlet på 1½ års Corona vilkår, var kurset bl.a. tænkt som et fælles afsæt ift. kerneopgaveløsningen.
Oliver var velforberedt, havde et fantastisk oplæg med til os, var god til at skifte mellem oplæg, gruppearbejde, formidlede overskueligt og sympatisk, ikke mindst om egne erfaringer. Især Olivers egne erfaringer ift. flere problemstillinger gjorde indtryk på os, samtidig med at vi selv kunne genkende os i dem.
Vi havde mange aha-oplevelser. Emnet var ikke udelukkende ny viden for os, men den blev sat i en naturlig kontekst ift. vores målgruppe og vores kerneopgave, især når børnehavens medarbejdere samarbejder tværfagligt omkring det enkelte barn.
Kurset gav hele personalegruppen et fagligt boost; Der er taget hul på mange nye konstruktive dialoger om sansernes betydning for adfærden, set i henhold til barnets specifikke udviklingsforstyrrelse og udfordringer.
Herfra de allerbedste anbefalinger til fysioterapeut Oliver Laage.”
-Rete, Institutionsleder
“Du holdt et 2 pædagogiske dage med os i Børnehuset Sønderskov. Jeg har tænkt på dig flere gange siden.
Det var nogle fantastiske dage. Hvor vi som hus, fik enormt meget ud af, at få et fælles løft. Mange af de ting du sagde, vidste vi i forvejen, men du lavede en hel pakke. Hvor tingene viste sig at være forbundet, og tilsammen gav et helt og næsten fuldendt billede, af det arbejde vi går og gør. Det gør at arbejdet bliver mere sammenhængende og giver mening på den helt lange bane.
Jeg er ved, at forberede det lovpligtige handlemøde. Hvor hele netværket omkring barnet sidder med. Vi skal evaluere på det, vi har arbejdet med, og planlægge det vi vil bringe i fokus fremadrettet. Jeg skal tale om udtrætning i forhold cerebral parese. For at synliggøre det, vil jeg benytte mig af aktivitetsanalyse og sammensætte en sensorisk diæt, så barnet ikke dykker ned i de huller, hvor batteriet er afladet. Så mange tak for nogle skønne dage, med masser af faglige dialoger, refleksioner og materiale vi kan bruge i praksis.”
-Lena, specialpædagog og souschef
“Tak for et glimrende 2 dages kursus i specialinstitutionen Børnehuset Sønderskov.
For mig var det først og fremmest en god repetition af den viden jeg allerede har omkring nervesystemet og sanseintegration.
Dertil blev min viden opkvalificeret i form af brugbare modeller, dine visualiseringer og et ”nede-på-jorden-sprog”, som gør det lettere for mig at huske og omsætte den viden i min faglige hverdag.
For mig var opdelingen af sanserne og et blik på dem enkeltvis særdeles interessant.
Jeg blev virkelig opmærksom på hvor brugbart det er at analysere dem - sanserne og deres tærskler - enkeltvis, og ikke ”bare” at definere et barn som fx sansesøgende eller sansesky uden at klarificere hvilken eller hvilke sanser der peges på. Dette sætter jeg stor pris på, og er mit vigtigste udbytte af kurset.
Jeg er stor fan af din afslappede facon, dine enkle visualiseringer som (bevidst fra din side) kræver mine egne noter for bedre at huske dem og dit fokus på brugbare modeller og løsninger.”
-Stina, specialpædagog
“Det er et utroligt spændende vinkel, og vi havde aldrig fundet frem til hvad han har behov for ift det sensoriske. Vi har nu fået et reelt værktøj der er indfrier alle det fornemmelser vi har haft, men haft svært ved rigtigt at konkretisere.”
-netværk omkring ung skolevægrende mand med autisme
Udtalelser fra deltagere på kurset “Sanseintegration og udviklingsforstyrrelser”
“Det er lige det her jeg har manglet, for at forstå hvad der er på spil, når jeg som adhd- og autismevejleder sidder med børn og unge med sensoriske udfordringer. Før har jeg kunnet se der var noget, men nu har jeg konkret viden og værktøjer til at forstå hvad det handler om, samt redskaber til at hjælpe i den rigtige retning.”
“Fantastisk praksisnært kursus, med viden, værktøjer og eksempler en masse. Glæder mig til at kommer hjem og implementere.”
“Det er gået op for mig, at vi har opsat helt modsatrettede rammer og tiltag op, særligt for nogle af vores børn med adhd. Jeg troede vi altid skulle skærme så meget som muligt for at styrke opmærksomheden. Dine modeller og konkrete analyseværktøjer er guld værd i forhold til at få det hjem i praksis.”